Skrip Drama Radio oleh Khadijah Hashim

AKHIRNYA buku Melayu mengenai skrip drama radio yang dicari dalam bahasa Malaysia dijumpa secara tidak sengaja di Perpustakaan Sultan Ismail! Ia karya penulis versatil, Khadijah Hashim. Judul sebenar ialah Panduan Menulis Skrip Drama Radio.

Manual menulis terlalu sedikit untuk dicari daripada buku yang diterbitkan pada tahun 1981 oleh ‘K’ Publishing & Distributor ini. Yang banyak adalah babak demi babak skrip drama radio. Tidak dinafikan bahawa penerbitan skrip drama radio tidak serancak penerbitan cerpen dan novel.

Skrip seumpama cerpen jua. Ia disokong oleh enam elemen utama; tema, plot, watak, dialog latar belakang dan bahasa. Kalau cerpen berasaskan penulisan deskriptif, skrip drama radio memerlukan kesan bunyi dan muzik bagai menggambar dan menghidupkan suasana.

Kalau sedih ditinggal kekasih, barangkali lagu ‘jangan kauucap selamat tinggal…’ sesuai digunakan. Kalau berada di tepi pantai, kesan bunyi desiran ombak dan nyanyian camar amat diperlukan.

Menurut Khadijah, tema mesti ditetapkan terlebih dahulu. Kemudian tetapkan pula plotnya sama ada kronologi A hingga Z, imbas kembali atau monolog. Watak pula perlu digambarkan dengan suara yang sesuai. Dicadangkan, bilangan pelakon kurang daripada enam orang.

Dialog haruslah kata bual, ringkas, padat, rancak, ada sampuk-menyampuk dan sambut-menyambut. Anggaran panjang skrip; 20 halaman (45 minit), 12 halaman (30 minit) dan 8 halaman (15 minit).

16 thoughts on “Skrip Drama Radio oleh Khadijah Hashim

  1. Zul Khair,
    Buku itu dalam simpanan aku. Aku beli second hand – jumpa di sebuah kedai buku terpakai di Old Town, PJ. Pekedai itu bagi harga tiga ringgit sahaja. Katanya, dia ingat tak akan ada orang beli. Bebulu aje telinga aku.

    Kholid

  2. He, he. Itulah bezanya nilai buku untuk orang yang memerlukan dengan yang tak memerlukan. Patutnya boleh tawar lagi, 50 sen!

  3. saya nak tgk contoh, untuk kerja assigntment………..
    bleh saya dptkan contoh2 untuk skrip majalah radio dan drama radio sebelum 18 september 2008………………..

  4. Boleh tak bagi salinan atau kalau nak jual pun takpe asalkan ianya salinan asal dari penulisnya Khatijah Hashim-Panduan Menulis Skrip Drama Radio.Kito ni sebenarnya berharap sangatlah tu demo@kome kongsi tentang isi kandungan buku skrip itu.Ianya sangat penting untuk kajian tentang skrip yang akan kito tulis sekarang ni.

  5. Teringat saya tentang buku tu…., abang angkat saya Syed Mohd Mokhtar pernah hadiahkan buku tu pada saya setelah berjaya menulis beberapa buah drama radio terbitan RTM Sabah. Muka depan buku tu ada gambar Khadijah yang di kartunkan. Buku tu ringkas, padat dan senang di fahami.Tapi….entah mana dah pergi buku tu… ramai sangat kawan saya pinjam hingga tak tahu kat tangan siapa sekarang………..

  6. Bidang ini memang vakum dari segi buku panduan dan tip. Mengapa tidak ct weston menyahut cabaran untuk hasilkan buku berkenaan memandangkan sudah banyak skrip disiarkan?

  7. Saya teringin sangat hendak membeli dan membaca buku tersebut, tapi puas saya cari tak jumpa. Saya cuba mencarinya di Perpustakaan Awam Negeri Melaka, staf di situ kata hanya ada sebuah .Itu pun di dalam bas bergerak di Alor Gajah, Melaka. Kalau buku itu dapat dicetak semula, alangkah baiknya!

Tinggalkan Jawapan

