Pekerja Vietnam juara literasi komputer pekerja asing

SEUSAI solat zuhur, saya berpeluang bekenalan dengan seorang usahawan Cyber Cafe (CC) di ibukota KL. CC-nya lebih banyak dikunjungi warga asing berbanding anak tempatan. Sebagai perantau, mereka pada umumnya ber-chatting dengan sanak saudara dan sahabat handai berbanding anak tempatan yang lebih gemar bermain games (termasuk sebahagian besar bakal graduan yang belum pasti beroleh pekerjaan yang diidamkan – berisiko menjadi ‘penjual anggur’).

Dimaklumkan juga bahawa pekerja Vietnam paling ramai menggunakan Internet berbanding yang lain; Nepal, Indonesia, Pakistan, Bangladesh, Filipina dll. Mereka sungguh mahir ber-chatting, melepaskan rindu, bekongsi gambarfoto dsb. RM 3 untuk sejam sungguh berbaloi jika dibandingkan dengan penggunaan telefon yang sudah tentu menelan belanja sehingga berpuluh kali ganda. Selain chatting, mereka juga sungguh cekap menikmati musik selaku DJ di studio maya Internet.

Bagi mereka, chatting dan musik adalah manfaat Internet paling utama. Barangkali mereka tidak berminat langsung menggunakan enjin pencari bagi mengenalpasti pelbagai artikel yang banyak mejustifikasikan AS dalam pencabulan bacul terhadap bumi Vietnam. Jadi, jika ramai orang Vietnam di tempat anda, mengapa tidak fikirkan sebuah CC untuk anda usahakan!

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s