Manfaat daripada tradisi menulis

BUKU One thousands road to Mecca membolehkan pembaca pada hari ini menikmati catatan pelayaran haji sejak abad ke-10 hinggalah ke zaman kapal terbang jet canggih. Mereka mencatat dan merekod dengan serius. Banyak pelajaran yang boleh didapati. Ini termasuklah tulisan Ibn Jubair, Ibn Batutah, Muhammad Asad dan jamaah haji tanpa nama dari Itali pada abad ke-16. Juga dapat maklumat tentang 5% hujaj Melayu dan mutawif Melayu yang menyerlah. Semuanya hasil daripada tradisi menulis yang ketara dalam kalangan bukan Melayu.

Advertisements

2 thoughts on “Manfaat daripada tradisi menulis

  1. pernah mengkaji tentang pantun melayu lama. Menarik, tapi sayang penulisnya bukanlah siti, abdullah atau muhammad atau apa-apa nama sekalipun yang melambangkan penulisnya adalah MELAYU. sayang kan…..?

  2. Tradisi atau budaya boleh dibentuk apabila tabiat di peringkat individu itu dibentuk terlebih dahulu. Selain itu peranan pemerintah tetap penting. Ibn Batutah menulis setelah diminta oleh pihak sultan. Kemudian, ada pula pembantu; penulis kedua dan penulis hantu. Yang demikian perlukan pakej, suatu sistem pengurusan holistik.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s