Dialog tentang falsafah universiti di gerai buah-buahan

UGH. Entah macam mana kami boleh bincang tentang falsafah universiti di gerai buah-buahan, saya lupa akan susur galurnya.

Ujar Tuan Haji J, “Siapa sebenarnya pelanggan di universiti?”

Saya diam, enggan meneka, enggan menjawab.

“Industri sebenarnya pelanggan universiti. Bukan pelajar. Pelajar ialah produk universiti. Bila pelajar dianggap sebagai pelanggan, timbul banyak masalah disebabkan konsep pelanggan sering dianggap betul, malah selalu betul,” jelas Tuan Haji J sambil sempat menjeling ke arah sesikat pisang tanduk yang tergantung tidak jauh dari pipinya. Sebelum itu, dia meluahkan rasa kecewa terhadap ketrampilan graduan berdasarkan komplen pihak industri – pelajar universiti hakikatnya menghafaz dan tidak faham terhadap apa yang dipelajarinya!

dsc00076.jpg

Gambar hiasan: Seorang tokoh sebelum menjangkau usia sore mesti memikirkan siapakan pengganti, penerus dan pengembang fikrahnya.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s