Sarapan berita imam

PAGI ini saya bersarapan dengan berita dua orang imam. Imam pertama merupakan imam blog yang disaman sehingga RM 7 juta, saman tertinggi di Malaysia buat penulis blog. Imam kedua, imam Patani yang dikatakan mati didera pihak anggota keselamatan.

Advertisements

One thought on “Sarapan berita imam

  1. BAHASA MELAYU(JAWI) AKAN JADI BAHASA RASMI NEGERI PATANI DARUSSALAM.

    BANGSA Melayu Patani juga menggunakan Bahasa Melayu yang memiliki akar yang sama seperti Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia kerana mereka juga adalah sebahagian daripada Kepulauan Nusantara Melayu Raya. Kita adalah satu rumpun bangsa yang besar. Malah sejarah dan ketamadunan kita juga lebih hebat dari Siam. Walaupun bahasa tersebut telah ditulis dalam huruf Arab versi Melayu yang di panggil “JAWI” atau “YAWI” selama beratus-ratus tahun yang lampau.

    Bermakna, Orang Melayu di Thailand lebih dahulu bertamadun dari pada orang Thai sendiri di Thailand. Ethnik Siam adalah satu-satunya bangsa pengecut yang lari lintang-pukang akibat terlalu takutkan bangsa China akibat dari beberapa siri peperangan di wilayah Schewan, Tanah Besar China. Tahulah kita, Siam adalah bangsa yang pelupa sejarah dan pengecut .

    Peliknya, sekarang ini mereka sudah nak tunjuk pandai lebih kepada bangsa Melayu di tanah pendudukan tentera Siam sehingga ke hari ni. Mereka telah dipaksa untuk menggunakan huruf Roman oleh kerajaan Thailand. Bukan itu sahaja, buktinya mereka telah memaksa orang Melayu menggunakan tulisan mengarut mereka.
    LIHATLAH BETAPA KANAK-KANAK MELAYU PATANI DIEKSPLOITASI OLEH KEPENTINGAN POLITIK BANGKOK. DISURUH BAWA SEPANDUK TULISAN SIAM PULAK TU. APA MUSLIHAT BANGKOK?

    Apakah orang Melayu di Patani sudah membuang tulisan Jawi, salah satu khazanah nenek moyang mereka? Kenapa tidak guna bahasa Melayu atau tulisan Jawi saja? Apakah muslihat ini semua? Tak habis-habis Thailand nak main “wayang” dengan orang Melayu Patani.

    Pada tahun 1909, Siam menganugerahkan oleh penjajah Barat kepada Pattani sesuatu yang kononnya dipanggil kemerdekaan, walaupun polisi menindas kerajaan Thailand tidak berubah sama sekali. Umat Melayu Patani bangkit bagi menuntut kemerdekaan sebenar. Thaksin kenalah jawab ini semua? Anda boleh juga “cerai talak tiga” terus Patani dari Thailand Ltd.

    MANFAATLAH BERKAT DOA PARA JEMAAH TABLIGH PATANI. MEREKA DIKIRA SEBAGAI LEBIH RAPAT DENGAN TUHAN MAHA ESA. KITA MAHU SEBUAH DOA MUSTAJAB DARI ORANG YANG BERIMAN. ATURLAH SESI SEMBAHYANG HAJAT BERJEMAAH KEARAH KEMERDEKAAN PATANI DARI PENDUDUKAN THAILAND.

    TAK ADA FAEDAH LANGSUNG MELAYU BERADA DIBAWAH PENTADBIRAN ORANG KAFIR. MEREKA ADALAH JELAS MUSUH ORANG PATANI. MEREKA SANGAT BAHAYA KEPADA RAKYAT PATANI. DEMI MASA DEPAN RAKYAT MELAYU TEMPATAN, ATURLAH STRATEGI TERSUSUN DARI SEKARANG. KEHADIRAN TENTERA THAILAND KE WILAYAH-WILAYAH MELAYU TIDAK PERLU. HANYA MENAMBAH MASALAH DAN MENAMBAHKAN LAGI PENYAKIT KRONIK YANG SEDIA ADA.

    Sejarah banyak memaparkan kebiadaban pemimpin Thailand. Pemimpin dan tentera Thailand sama ganas. Tak serik lagikah kita? Pemimpin Thailand sungguh licik kerana bertopengkan keamanan. Sebagai penduduk tempatan, kita sudah masak dengan tipu-daya dan helah Bangkok. Cukuplah dan kita mahu sebuah kemerdekaan penuh sahaja. Semua itu adalah pembohongan pemimpin Thailand. Pemimpin Thailand ingin menutup semua bentuk keganasan dan kezaliman keatas rakyat Melayu Patani dari pengetahuan kerajaan Malaysia dan Indonesia. Pemimpin Thailand adalah pengganas terhormat konon!!!!!!

    Saya doakan semoga,”TULISAN JAWI DAN BAHASA MELAYU AKAN MENJADI BAHASA RASMI PATANI DARUSSALAM DI MASA AKAN DATANG. INSYAALLAH !!”

    Terimakaseh.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s