Kapal laut, haji mabrur dan 4 Disember

PrintZIKRI barangkali sudah selamat sampai di Jedah. Adik bongsu saya itu menelefon beberapa hari lalu. Maklumnya, dia perlu 8 jam naik bas dari Kaherah ke pelabuhan kemudian 3 hari naik kapal ke Jedah. Saya terfikir tentu ada keunikan tersendiri pergi mengerjakan haji dengan menaiki kapal laut sebagaimana yang saya kongsikan pengalaman Munsyi Abdullah dll dalam Cerita-cerita motivasi untuk ibadah haji dan umrah. Bagaimanapun, naik kapal laut dari tanahair buat masa ini sukar menjadi kenyataan. Khabarnya, pernah diuar-uarkan mana-mana bakal hujaj yang ingin naik kapal laut namun sambutannya dingin – tak cukup kuota untuk tempah satu kapal laut (ramai lebih selesa naik pesawat, cepat).

Moga Zikri, sahabat2 dan hujaj sekalian beroleh haji mabrur. Sehubungan itu juga, anlian (anda + sekalian) dipersilakan mendengar bicara buku di IKIM.FM pada 4 Disember ini.

Advertisements

4 thoughts on “Kapal laut, haji mabrur dan 4 Disember

  1. moga moga suatu hari nanti jemaah bisa pergi menunaikan haji dengan kapal terbang ‘air asia’ yg itttewww.. tambang lagi murah gilerrr.. salammmz

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s