Anda sokong mansuh PPSMI?

PKPIM terus tegas dengan perjuangannya bersama2 GAPENA dll. Lihat perkembangan hari ini.

Kalau tak setuju dengan gerakan ini, usahlah kutuk bahasa sendiri sebagaimana yang disiarkan dalam media perdanasebelum ini. Lebih baik diam. Atau lebih baik lagi kita teruskan kemajuan dan bina pembangunan bahasa biarpun ada kelemahan. Memang banyak istilah S & T bahasa Inggeris yang dipinjam, tapi banyak juga yang tidak dipinjam dpd bahasa Inggeris (namun harus sedar, melambak kalimat Inggeris dipinjam dpd bahasa lain; Latin, Perancis dll) seperti:

propagate – merambat (merembat lain maknanya)

concave – cekung (cengkung lain pula maknanya; contoh ayat: Dia sudahlah kurus melidi, cengkung pula.)

convex – cembung

deceleration – nyahpecutan

hacker – penggodam

mass – jisim

body – jasad

dan banyak lagi.

4 thoughts on “Anda sokong mansuh PPSMI?

  1. saya sokong. Asas saman mereka adalah satu, disebabkan perlembagaan. Kedua kajian mereka terhadap pencapaian pelajar luar bandar.

  2. pakngah saya mmg menentang pelaksanaannya dari awal lagi. Dan, saya nampak keras betul tentangannya. Saya pun tidak berapa suka. Kata seorang pensyarah di IPTA saya, budak2 tak pandai Inggeris, dihukumnya pula cikgu sains dan matematik. Tiba2, cikgu bahasa inggeris dinaikkan elaun. Apakah? Huhu.

  3. Owh, universiti saya memartabatkan bahasa Melayu sejak awal penubuhannya. Maka, sememangnya tesis perlu ditulis dalam bahasa Melayu. Saya juga tahu ramai pensyarah saya yang terlibat dalam terjemahan buku dan penulisan buku sains dan teknologi dalam bahasa Melayu.
    🙂

Tinggalkan Jawapan

