Selsema Babi

SELSEMA Babi Selsema Babi Selsema Babi Selsema Babi Selsema Babi Selsema Babi Selsema Babi Selsema Babi, ops, ia sudah dinaik taraf kepada Selsema A. Kalimat itu, yang itu, yang anu, usah disebut-sebut lagi. Jijik. Mencarut. Ternyata virus kini semakin bijak dan lasak. Untuk maklumat lanjut sila muat turun SwineFlu.

Advertisements

14 thoughts on “Selsema Babi

  1. Kena tukar nama lah, buat selsema khinzirrr. Kita di Malaysia je paggil selesema babi. Di Itali dia tak panggil selesema babi.

    Basuhlah tangan sebelum guna laptop. Nanti laptop akan kena virus.

    • Sesetengah media memang ada guna Selsema Khinzir. Istilah satu hal, nak cari penawar satu hal. Fobia dengan orang Mexico satu hal (nampaknya filem Hollywood tak sesuai lagi gambarkan Mexico tempat larikan diri buat sekalian penjenayah AS). Bagaimanapun hal paling mustahak adalah mengambil pelajaran bahawa, makhluk sekecil virus mampu membunuh manusia yang selalu rasa hebat sebagaimana nyamuk kecil yang pernah membunuh Mahazalim Namrud. Ini juga ujian buat kita, takut kepada virus kerana Allah atau takut kerana apa?

  2. apa kejadahnya nak naikan taraf menatang haram tu ……babi tetap la babi…tapi insyaallah kita sebagai orang islam ni kenalah banyak berdoa moga kita selamat kan kita dah bersuci sehari lima kali.
    amalkan itu insyaallah selamat.

    • Yup Riza, moga kita semua selamat. Namun bukanlah yang diserang virus itu tidak akrab dengan Tuhan. Bukanlah yang istiqamah dengan Islam itu terhindar daripada sebarang bencana lantaran Nabi Muhammad dan sekalian nabi yang amat komited itu hidup dalam 1001 bencana (bencana dalam pandangan manusia, namun ujian dalam pandangan mereka).

  3. Tentera2 tuhan itu pelbagai. Kalau abrahah dengan abaabil, namrud dengan nyamuk, mexico dengan selsema khinzir.. Mungkin ada mesej yang dihantar oleh Allah untuk umat manusia teliti.

    kemusykilan : sapa tau dari mana asalnya nama selsema babi? kenapa org melayu tak panggil Virus H1N1? huhu..mohon pencerahan..

  4. Hilmi, memang asalnya virus itu duduk dalam babi. Itu sebab dipanggil selsema babi. Lihat mana2 info, laman web dll yang berkaitan. Namun, dengan izin Allah virus tersebut memilih pula tubuh manusia sebagai tuan rumah. Orang Melayu tak panggil Virus H1N1? Salahkah panggil Selsema Babi?

  5. pendapat sy kalau org melayu boleh praktikkan utk guna term2 saintifik, menarik juga. baru boleh wujudkan roh intelektual dlm dir orang kita macam yang diimpikan oleh Dato Zaini.

  6. Biar pi namakan SELSEMA BABI!!!!!!!!!!
    Binatang ni memeng memudaratkan…. tapi orang aje yang tak mahu paham… Binatang ni salah sekor agen pembiak pelbagai jenis penyakit!!!
    Pasal apa lah nak tukar. Biar orang tahu BABI tu memang mendatangkan masalah kepada dunia sekarang….
    tak payah respect-la, itu-la,ini-la ooo-la-la!!!!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s