Meet Uncle Ilyas

DSC04854YUP. Hari ini saya bertemu Uncle Ilyas. Dia kini pelajar baharu saya. Baharu tapi lama. Lama bermaksud sudahpun 20 tahun memeluk Islam. Umurnya 59 tahun. Sebaya dengan Auntie Fatimah. Setakat ini merekalah pelajar2 saya yang paling tua. Seusai kelas, Uncle Ilyas mahukan gula pasir. Saya kehairanan. Rupa2nya dia mengidap kencing manis dan perlu makan ikut jadual.

Saya ajak solat bersama. Kami pun solat bertiga, bersama Brother Chiu. Seusai solat, saya ajak Uncle Ilyas makan bersama. Saya mahu berbual lagi dengannya. Moga2 minggu depan, saya meet Uncle Ilyas again.

Catatan: Gambar sekadar hiasan; Taman Merdeka, Johor Bahru.

6 thoughts on “Meet Uncle Ilyas

  1. Meet Uncle Husin lagunya tah apa-apa. Nak kata rock pun tidak hanya jerit yang lebih. Saya rasa irama macam itu tidak dapat bertahan lama tidak seperti kumpln Seach walau pun rock tapi iramanya tetap ada sbb itu dia tetap bertahan lama. Meet uncle Ilyas pula selamat datang ke dunia Islam yang tenang dan damai pengubat hati.

  2. Yup itulah irama dan melodi yang sukar dinyatakan atau lebih tepat dialunkan sesekali sewaktu anda bersama muallaf. Mereka banyak berkorban (terutama dalam kalangan wanita) tanpa perlu banyak perbahasan tentang motif utama memeluk Islam. Ada yang dalam 2 hari sudahpun hafaz al-Fatehah biarpun Arab bukanlah bahasa mereka. Mereka dijamin keampunan sedang kita melaut dosa.

Tinggalkan Jawapan

