Kesuwon akeh-akeh

IMG_8690JELAJAH Johor Siri 2 saya sertai pada 11-12 Julai 2009. Ia anjuran Medkom, Pejabat MB Johor. Objektif utama adalah menghasilkan sejumlah artikel untuk laman Medkom. Beberapa kampung dan lokasi di kawasan Muar-Ledang dijejaki. Saya sungguh terharu dengan sambutan dan layanan istimewa daripada penduduk Kampung Melayu Raya, Bukit Gambir. Siap dengan alunan kemplingan, taklimat dan tayangan slaid, demo menganyam bakul, yasinan dan akhirnya tentulah jamuan termasuk beberapa makanan Jawa seperti gemblong dan rempeyek. Sejarah kampung tersebut cukup menyayukan lebih2 lagi bila saya mendengar cerita pihak pertama daripada Tn Hj Zainal mengenai kisah hitam pada tahun 1952 di Kampung Pt Kasan, sebelum semua penduduk dipindahkan ke kawasan baru iaitu Kampung Melayu Raya seperti pada hari ini. Dalam bahasa Jawa, Melayu Raya berarti ‘berpindah/berhijrah beramai2’.

Gambar menunjukkan saya selaku ketua kumpulan 5 (Selipar Hijau) menyampaikan ucapan yang diakhiri dengan kalimat ‘kesuwon akeh2’ yang bermaksud ‘terima kasih banyak2’ (gambar oleh Aebot).

14 thoughts on “Kesuwon akeh-akeh

  1. rasa bangga dpt brkongsi pglman amat brharga. rakan2 yg saling mghormati. smoga kita terus kekal sebagai 1 kmpulan yg saling diperlukan.., ye JJ jelajah johor n jadi juara!!!! “BAKTI DISEMAI, BUKTI DI TUAI”. hidup SELIPAR HIJAU!!!

    • Ahlan Sdra Zulfikri. Gembira dapat berkenalan dengan tuan. Ternyata ia bukan bidan terjun lagi. Moga rasa persaudaraan Islamiah berkekalan. Selipar Hijau hanya noktah permulaan kepada persaudaraan tersebut. Jumpa lagi!

  2. oopps, cikgu ke kampng saya rupanya. Erm, kampung saya di sungai mati. Dulu2, selalu teman (arwah) nenek saya ke parit kasan, ambil duit kelapa sawit. Hehe.

    Owh, it makes me miss my nenek. 😦

    • Oh tak sangka, keturunan Siti dari sana. Saya fikir, orang2 dari kampung sana rata2 cukup unik; begitu akrab, semangat gotong-royong yang tinggi, rajin dan positif.

  3. terima kasih banyak-banyak…kesuwon seng akeh-akeh…
    saya anak jati kg parit kassan…melayu raya dan parit kassan mempunyai pertalian persaudaraan yang kuat…persaudaraan dari nenek moyang hinggalah ke cucu-cicit sekarang…alhamdulillah…kabeh wong jowo…

  4. Pingback: Jelajah Johor Zon D – D untuk doa « Idea menulis

Tinggalkan Jawapan

