20 kapal ke Gaza, pooooon…

DUA minggu lepas, saya luangkan beberapa minit di sebuah kaunter di foyer Perpustakaan Sultanah Zanariah (PSZ) UTM. Kaunter tersebut merupakan sebahagian daripada kempen mengutip dana untuk umat di Palestin. Saya fikir gadis yang berada di kaunter datang dari Palestin. Sangkaan saya meleset. Ia datang dari Turki, namun kalbunya sedia belayar ke bumi Palestin.

“Adakah media di Turki menyentuh isu Palestin?” tanya saya. Katanya, “tidak.” Saya perhatikan skrin besar di sisi. Kesungguhan umat Turki terhadap isu Palestin metah mewangi. Hati saya tersentuh. Kata-kata saya tertangguh. Bagaimana, umat peninggalan Kemal Ataturk ini berjiwa nyah sekular. Selain itu, bagaimana NGO di Turki (IHH) dapat bergabung dengan NGO di seluruh dunia termasuk di Malaysia – suatu yang tak pernah terfikir kira-kira 10-20 tahun lalu. Apakah globalisme umat sedang berlaku dengan pesat untuk sebuah kebangkitan?

Anda masih ada peluang menyumbang. Sumbangan kali ini bukan sekadar menghantar bantuan kemanusiaan bahkan menyumbang untuk membeli 20 buah kapal dalam melaksanakan misi tersebut. Khabarnya menurut konvensi antarabangsa, Israel tidak boleh menyerang kapal2 milik Turki. Nah, mereka halang kita ikut jalan darat,kini kita datang ikut jalan laut!

Sila ke sini untuk makluman lanjut.

Tinggalkan Jawapan

